Berbisnes adalah Bersahabat


Ada orang menyangka, cogan kata 'berbisnes adalah bersahabat' bermakna bisnes yang mudah adalah menjual produk kepada kawan-kawan sendiri, dan saudara-mara sendiri.

Tidak. Jangan jual apa-apa kepada kawan-kawan dan saudara-mara sendiri sebab perbuatan seperti itu bukan cara menjalankan bisnes yang betul.

Kalau kawan-kawan dan saudara-mara kita mahu membeli produk kita, itu bonus, kalau tidak, tidak jadi apa-apa sebab bisnes kita tidak memerlukan pembelian mereka bagi survival kerana kita mempunyai kelompok pelanggan yang lebih daripada cukup.

Berbisnes adalah bersahabat bermakna kita pandai menjalin dan mengekalkan hubungan persahabatan dengan semua pihak yang kait-mengait dengan kepentingan bisnes kita.

Pada masa ini kita dapat menjalin persahabatan baru dengan bantuan internet. Sebagai contoh, kita perlu belajar seni memancing rakan-rakan yang hanya kita kenal dalam FaceBook supaya mahu menjadi pendukung bisnes kita.

Sebagai pendukung, mereka dapat menceritakan kepada kelompok rakan masing-masing akan perihal siapa kita, apa bisnes kita dan senarai produk-produk kita.


1 comments:

  alifstyle

18 September 2009 7:04 PG

Menarik, adakah ini salah satu teknik viral marketing?