Melayan Ego Pelanggan Berpelajaran Tinggi


Dompet pelanggan yang berpelajaran tinggi adalah tebal dengan duit.

Apabila kita dapat membekalkan mereka dengan produk ataupun perkhidmatan, banyaklah duit dari akaun bank mereka yang dapat kita pindahkan masuk ke dalam akaun bank kita.

Berniaga dengan pelanggan berpelajaran tinggi sangat menguntungkan, semata-mata disebabkan duit mereka banyak. Semakin banyak duit pelanggan kita, semakin banyak duitnya yang dapat kita pindahkan ke dalam akaun bank kita.

Pengurusan hotel-hotel 5-bintang adalah contoh mereka yang pandai berniaga dengan pelanggan yang banyak duit. Namun ada peniaga kecil-kecilan yang tidak kurang pandainya berniaga dengan orang yang banyak duit.

Orang yang banyak duit banyak kerenahnya. Banyak perkara yang tidak diminta oleh pelanggan kecilan, diminta oleh pelanggan yang banyak duit.

Banyak perkara yang tidak menjadi kudis kepada orang kecilan, sebaliknya menjadi pantang besar kepada orang yang banyak duit.

Ego individu yang berpelajaran tinggi tidak serupa dengan ego orang kecilan.

Sebagai contoh, pelanggan kecilan tidak sakit hati apabila mereka dilayan dengan panggilan pakcik, makcik, abang, kakak dan lain-lain panggilan kampungan, tetapi tidak begitu halnya bagi pelanggan yang berpelajaran tinggi.

Apabila kita pandai mengurut-urut ego orang yang banyak duit, dia tidak kisah berapa banyak margin yang kita kenakan pada harga produk ataupun perkhidmatan yang kita bekalkan kepadanya.



0 comments: