Tip Menulis Emel Bisnes yang Efektif


Surat-surat bisnes yang kita tulis boleh menarik duit keluar dari akaun bank orang lain dan memasukkan duit itu ke dalam akaun bank kita.

Peraturan menulis surat bisnes konvensional dan surat bisnes emel adalah serupa. Apa yang betul bagi surat konvensional adalah betul bagi surat emel, dan demikian juga sebaliknya.

Surat emel yang elok dimulai dengan salam dan kemudian dituliskan sepotong doa.

Tip menulis salam:

(i) Jika surat itu ditulis untuk orang Islam, tuliskan "Asalamualaikum." Jangan hanya ditulis "Salam" sebab itu menggambarkan sikap malas dan hanya bahasa basa-basi.

(ii) Jika penerima surat itu bukan-Islam, tulis "Salam sejahtera".

(iii) Elakkan menulis salam yang trendi dan mengada-ngada seperti "Salam Merdeka" ataupun "Salam Ceria" ataupun "Salam 1 Malaysia" dan yang seperti itu.

Tip menulis doa:

(i) Jika kita tidak kenal orang itu secara peribadi, tuliskan doa umum yang ringkas, seperti: "Didoakan tuan sentiasa sihat dan diberkati Allah. Amin."

(ii) Jika orang itu orang bisnes, tuliskan doa yang temanya adalah kemakmuran bisnes, seperti: "Didoakan tuan sentiasa sihat, murah rezeki, dan perniagaan tuan berkembang pesat. Amin."

(iii) Jika orang itu seorang yang mempunyai perjuangan, tuliskan doa untuk perjuangannya, seperti: "Didoakan tuan sentiasa sihat dan perjuangan tuan diberkati Allah. Amin."

(vi) Jika orang itu bukan-Islam, tuliskan ayat harapan, seperti: "Diharapkan tuan sentiasa sihat dan perniagaan tuan berkembang maju dengan jayanya."

(vii) Jika kita kenal orang itu secara peribadi, dan kita kenal keluarganya, tuliskan doa untuk keluarganya juga, seperti: "Didoakan tuan dan seluruh anggota keluarga tuan sentiasa sihat, berbahagia, dan dirahmati Allah. Amin."

(viii) Jika orang itu amat kita kenali, umpamanya dia adalah rakan perniagaan, tuliskan doa yang lebih peribadi, seperti: "Didoakan saudara sihat, produk-produk saudara laku meletup-letup di pasaran, dan saudara mendapat pesanan lebih besar tahun hadapan. Amin."

(ix) Jika orang itu seorang yang sangat besar budinya kepada kita, maka tuliskan doa yang panjang, sebaik-baiknya doa yang dipetik dari al-Quran ataupun hadith.

Doa-doa yang kita tuliskan dengan ikhlas adalah penyejuk jiwa kepada yang menerima surat-surat emel kita itu. Dengan adanya doa-doa itu maka surat emel yang kita karang menjadi lebih halus dan santun apabila dibaca.



0 comments: