Mempromosi Diri Sendiri dalam Face Book


Menurut pakar komunikasi yang mengkaji tingkah laku pengguna Face Book, majoriti pengguna FB menulis dengan pendekatan yang sangat egoistik kerana posting-posting yang mereka tulis adalah bertemakan "aku, aku.... dan aku".

Bagi kita orang bisnes, Face Book adalah alat kerja kita menjalankan urusan bisnes, oleh itu ada teknik-teknik menulis posting FB yang efektif bagi tujuan bisnes, dan ada yang sebaliknya.

Setiap patah perkataan yang kita tuliskan dalam posting FB kita mendedahkan banyak maklumat berkenaan siapa diri kita yang sebenar.

Orang melihat bisnes kita dengan melihat siapa diri kita. Apabila mereka melihat diri kita sebagai orang bisnes yang baik, maka mereka cenderung melihat produk kita sebagai produk yang baik juga.

Oleh itu, apabila menulis posting dalam FB, gunakan perkataan-perkataan yang meningkatkan aspek ketampanan sosial diri kita.

Tuliskan posting-posting FB bagi melukiskan gambaran bahawa kita adalah bisnesman yang baik.

Apabila kita menggunakan FB sebagai tempat kita meluahkan emosi-emosi negatif, hal itu akan menimbulkan persepsi negatif di kalangan rakan-rakan FB terhadap diri dan karekter kita, sekaligus bisnes kita....



2 comments:

  tembakau

13 Oktober 2009 12:56 PTG

salam puan ainon,
"ketampanan sosial"
saya suka ini

  Oraet.com

13 Oktober 2009 10:18 PTG

Puan Ainon,

Jika tidak keberatan harap dapat jelaskan lanjut berkaitan "ketampanan sosial".

Adakah yang berikut.. "inginkan web grafik yang menarik untuk laman sesawang anda? emel saya sekarang juga!" .. merupakan ciri ketampanan sosial?

Terima kasih Puan.