Menjadikan Diri Sendiri Brand dalam Face Book


Brand (jenama) adalah sinonimus dengan profit, yakni "Ada brand, maka ada profit." Justeru aktiviti branding menjadi sangat besar peranannya dalam bisnes.

Semua produk mempunyai nama, tetapi tidak semua nama menjadi jenama (brand).

Disebabkan produk kita tidak unik, yang membezakan produk kita daripada produk-produk lain dalam pasaran adalah brand kita. Orang mesti mengenali jenama produk kita, baru orang mahu membelinya.

Makanya, aktiviti branding mempunyai peranan yang sangat penting.

Strategi, teknik dan seni melaksanakan marketing dan promosi menggunakan Face Book adalah ilmu yang sangat baru. Prinsip yang paling utama diketahui adalah cara promosi menggunakan media cetak tidak efektif apabila diterapkan dalam FB.

Di luar alam FB, brand produk itu sendiri sangat penting. Sebagai contoh, produk burger yang menggunakan jenama "Ramly Burger" adalah brand burger yang paling popular. Penggemar burger itu tidak kenal pun siapa Tn. Hj. Ramly bin Mokni. Yang mereka kenal adalah jenama burgernya.

Dalam dunia FB, situasinya tidak serupa. FB adalah sejenis media-sosial.

FB bukan media-cetak seperti brosur, banner, bunting, papan iklan, akhbar ataupun majalah di mana iklan yang berkesan mestilah menonjolkan gambar produk kita secara terang-terangan. Iklan yang sesuai untuk media cetak tidak sesuai digunakan dalam FB.

FB bukan media-audio macam radio di mana kata-kata yang diucapkan dalam skrip iklan mestilah berkali-kali menyebutkan jenama produk kita itu.

FB juga bukan kaki lima kedai. Sebagai orang bisnes kita bukan tukang jual ubat dalam FB, di mana kita mestilah memanggil-manggil orang yang lalu-lalang supaya datang dengan berkata, "Mari! Mari! Mari!...."

Dalam media sosial, diri kita menjadi lebih penting daripada produk kita itu sendiri. Dalam erti kata yang lain, rakan-rakan FB mesti (i) mengenali siapa kita, (ii) menyukai personaliti kita, dan (iii) menaruh kepercayaan ke atas integriti dan kredibiliti kita.

Ketiga-tiga perkara di atas dapat kita capai dengan menulis posting-posting yang dirancang dengan cermat.


0 comments: