Risiko Mempercayai Wisdom yang Salah


Dalam dunia bisnes, kita perlu banyak mendengar pendapat dan pandangan orang lain yang lebih lama berpengalaman menjalankan bisnes mereka, supaya kita tidak melakukan kesilapan-kesilapan yang sepatutnya tidak kita lakukan.

Disebabkan orang Cina lebih banyak berkecimpung dalam dunia bisnes, maka sebaiknya kita banyak berkawan dengan mereka dan menjadikan mereka mentor.

Salah satu kesilapan yang kerap dilakukan oleh orang (Melayu) yang baru hendak memulakan bisnes adalah bertanya kepada individu-individu (Melayu) yang tidak berpengalaman dalam bisnes! Ataupun mereka bertanya kepada individu Melayu yang bisnesnya bukan betul-betul bisnes dalam erti kata yang sebenar, sebagai contoh bisnes mereka adalah bisnes atas angin sahaja. Akibatnya, mereka mendengar pendapat dan nasihat yang salah....

Salah satu 'wisdom' yang kerap kedengaran adalah kononnya bisnes perlukan 'kabel'.

Apabila kita percaya bisnes memerlukan kabel, maka kita akan melaburkan banyak masa, tenaga, wang dan fikiran cuba mencari kabel-kabel itu. Padahal jika sumber-sumber itu digunakan bagi menjalankan kerja-kerja lain yang lebih berfaedah, kesannya lebih baik ke atas bisnes kita.


0 comments: