Risiko Masuk Bisnes Kerana Hendak Mencari Duit


Banyak orang mahu masuk bisnes disebabkan waktu itu mereka sedang mengalami masalah tidak ada duit. Mereka menyangka, dengan masuk bisnes mereka akan dapat banyak duit.

Kita sering menyangka masalah tidak ada duit dan tidak cukup duit hanya dihadapi oleh mereka yang bergaji kecil. Ini tidak benar.

Sesiapa sahaja boleh mengalami masalah kewangan. Orang-orang yang bergaji besar dan berjawatan tinggi pun banyak yang tidak cukup duit dan menanggung hutang kad kredit yang banyak.

Gaji kecil bukan punca kita tidak cukup duit. Punca kita tidak cukup duit adalah kerana kita tidak pandai menguruskan duit gaji kita.

Akibat tidak cukup duit, mereka pun mencari-cari apa jenis bisnes yang dapat cepat mendatangkan duit. Golongan jenis inilah yang sangat mudah dipujuk memasuki dan menjadi agen kepada pelbagai bisnes yang menjaja janji-janji duit.

Kajian pakar-pakar psikologi ke atas kumpulan bisnesman yang berjaya mendapati mereka tidak masuk dunia bisnes disebabkan tidak ada duit, tidak cukup duit, ataupun sebab hendak buat banyak-banyak duit. Sebaliknya, mereka mendirikan bisnes mereka sendiri disebabkan mereka tidak suka bekerja di bawah telunjuk orang lain, yakni mereka itu mahukan kebebasan peribadi.



0 comments: