Strategi Menggunakan Face Book Bagi Memasarkan Diri dan Bisnes Kita


Internet adalah telaga duit terbaru ciptaan manusia modern hari ini. Sebagai orang bisnes, kita perlu belajar semula, kali ini belajar pelbagai kemahiran memancing duit yang ada di dalam akaun bank pengguna-pengguna internet dan memasukkan duit itu ke dalam akaun bank kita.

Salah satu pelajaran baru itu adalah menjalankan aktiviti marketing dengan menggunakan Face Book.

Ada beberapa perkara yang perlu dilakukan supaya imej kita sebagai bisnesman yang kredibel dan berintegriti kekal terjaga dengan elok.

(1) Sentiasa menulis entri yang informatif, baik, dan berguna isi kandungannya.

Jangan menulis perkara yang baik untuk bisnes kita, sebaliknya tulis maklumat yang baik dan berguna kepada rakan-rakan FB lain.

Tuliskan pelbagai tip yang berguna dalam kehidupan sehari-harian. Hal itu amat bagus bagi imej kita, dan ia membantu kita menjadi popular dalam FB.

Disebabkan rakan-rakan FB suka membaca tip-tip yang kita tuliskan, mereka akan mempunyai persepsi positif tentang peribadi kita.

(2) Menulislah dengan cara yang menyebabkan rakan-rakan FB berasa mereka dihormati apabila membaca setiap entri kita.

Gunakan perkataan 'tuan', 'puan', 'saudara', 'saudari' dan yang seumpamanya, meskipun semasa kita menulis komen terhadap entri sahabat karib sendiri.

Apabila kita menulis komen terhadap entri sanak-saudara sendiri, gunakan panggilan mulia seperti 'ayahanda', 'bonda', 'kanda', 'adinda', 'anakanda' dan 'cucunda'.

Lebih baik lagi kita menggunakan 2 Face Book yang berlainan, (i) Face Book bagi memasarkan diri kita dan bisnes kita, dan (ii) Face Book bagi berkomunikasi dengan sahabat handai dan kaum kerabat.

(3) Dalam Face Book, gunakan cara-cara yang halus bagi menunjukkan bahawa kita mempunyai kelulusan yang tinggi.

Manusia suka berinteraksi dengan orang-orang yang memiliki banyak persamaan dengan diri mereka sendiri. Golongan berpendidikan tinggi suka berurusan sesama orang yang berpendidikan tinggi.

Sebagai tanda kita berpendidikan tinggi, menulislah dengan menggunakan sistem ejaan lengkap, tatabahasa dan tanda bacaan yang betul.

(4) Elakkan menulis MENGGUNAKAN SEMUA HURUF BESAR kerana ia serupa dengan perbuatan kita menjerit-jerit di depan muka orang itu.

Memasarkan diri kita dan bisnes kita dalam Face Book adalah suatu seni dan juga suatu sains.

Melayan Ego Pelanggan Berpelajaran Tinggi


Dompet pelanggan yang berpelajaran tinggi adalah tebal dengan duit.

Apabila kita dapat membekalkan mereka dengan produk ataupun perkhidmatan, banyaklah duit dari akaun bank mereka yang dapat kita pindahkan masuk ke dalam akaun bank kita.

Berniaga dengan pelanggan berpelajaran tinggi sangat menguntungkan, semata-mata disebabkan duit mereka banyak. Semakin banyak duit pelanggan kita, semakin banyak duitnya yang dapat kita pindahkan ke dalam akaun bank kita.

Pengurusan hotel-hotel 5-bintang adalah contoh mereka yang pandai berniaga dengan pelanggan yang banyak duit. Namun ada peniaga kecil-kecilan yang tidak kurang pandainya berniaga dengan orang yang banyak duit.

Orang yang banyak duit banyak kerenahnya. Banyak perkara yang tidak diminta oleh pelanggan kecilan, diminta oleh pelanggan yang banyak duit.

Banyak perkara yang tidak menjadi kudis kepada orang kecilan, sebaliknya menjadi pantang besar kepada orang yang banyak duit.

Ego individu yang berpelajaran tinggi tidak serupa dengan ego orang kecilan.

Sebagai contoh, pelanggan kecilan tidak sakit hati apabila mereka dilayan dengan panggilan pakcik, makcik, abang, kakak dan lain-lain panggilan kampungan, tetapi tidak begitu halnya bagi pelanggan yang berpelajaran tinggi.

Apabila kita pandai mengurut-urut ego orang yang banyak duit, dia tidak kisah berapa banyak margin yang kita kenakan pada harga produk ataupun perkhidmatan yang kita bekalkan kepadanya.