Kelebihan Menolong Bisnes Orang Lain


Sebagai orang bisnes, jika kita mahu bisnes kita berkembang dengan menggebu-gebu, salah satu perkara yang perlu kita lakukan adalah menolong bisnes orang-orang lain supaya mereka juga untung dan maju.

Menolong bisnes orang lain termasuklah menolong peniaga-peniaga lain yang produk ataupun perkhidmatannya serupa dengan bisnes kita sendiri.

Sebagai contoh, jika kita berniaga petai, kita perlu menolong peniaga-peniaga lain yang menjual petai juga. Jika kita tahu pembekal petai yang lebih bagus kualiti dan perkhidmatannya, beritahu maklumat itu kepada peniaga-peniaga petai lain.

Malah kita perlu menolong peniaga-peniaga yang berniaga di sekeliling gerai kita sendiri. Jika kita menjual sate di medan selera di mana kita membuka gerai itu ada gerai-gerai sate lain, kita perlu menolong dia supaya bisnesnya semakin laku.

Sebagai contoh, jika meja gerai kita sudah penuh, beritahu pelanggan yang tidak dapat meja supaya pergi makan sate di gerai sate lain yang tidak jauh dari gerai kita sendiri. Beritahu bahawa sate di gerai itu pun sedap juga. Lain kali, pemilik gerai sate itu akan menyuruh pelanggannya makan sate di gerai kita apabila gerainya sudah penuh, ataupun satenya sudah habis.

Apabila kita berbuat baik kepada peniaga-peniaga yang berjiran dengan gerai kita, mereka akan membantu kita semasa kita mengalami kesusahan. Sebagai contoh, jika kita kehabisan mee, sedangkan pelanggan kita mahukan mee goreng, maka kita dapat meminjam mee daripada mereka....