Pinggan dan Mangkuk Saiz Besar


Saya pernah bertanya kepada mentor Cina saya, mengapa meja di restoran Cina besar-besar belaka. Begitu juga pinggan dan mangkuk yang digunakan bagi menghidangkan mi, lauk-lauk dan sayurnya, semuanya besar-besar belaka.

Beliau memberitahu, pinggan dan mangkuk yang besar perlu diisi dengan lauk dan sayur yang lebih banyak kuantitinya, jadi harga setiap pinggan lebih mahal.

Dengan memakan lauk dan sayur lebih banyak, pelanggan lebih kenyang, oleh itu mereka berasa lebih puas memakan sampai habis apa yang dihidangkan.

Pelanggan yang puas makan tidak kisah berapa harga yang dikenakan, dengan itu bisnes lebih menguntungkan.

Saiz pinggan mangkuk ada kaitan dengan 'pricing' per hidang. Bab ini restoran Melayu patut belajar dari Cina. Orang Melayu tidak tahu prinsip-prinsip menetapkan harga dengan betul.

Jika pelanggan mampu membayar RM10.00 sekali makan, tetapi disebabkan pinggan nasinya saiz S, dia cuma ambil kuantiti bernilai RM6.00 Kita rugi RM4.00.

Cuba kita makan mee kari di restoran Cina. Mangkuknya memang besar. Harganya RM6.00. Kita makan sampai kembung perut hendak menghabiskan isi mangkuk itu. Hati puas sebab makan puas.... Baca Seterusnya

Kita makan mee kari di restoran Melayu. Harganya RM3.50. Belum kenyang sudah habis.

Orang Melayu menetapkan harga berdasarkan kuantiti dalam mangkuk. Sebab mangkuknya kecil, isinya sedikit, maka harga yang di-caj rendah, padahal pelanggannya mampu makan lebih banyak dan membayar lebih tinggi.

Orang Cina menetapkan harga berdasarkan daya-bayar pelanggan.....
.