Tidak Cukup Menjadi Orang Bisnes yang 'Baik'


Dalam dunia bisnes, kita tidak cukup setakat menjadi bisnesman yang 'baik'. Kita perlu menjadi bisnesman yang 'sangat baik'.

Menjadi bisnesman yang sangat baik penting kerana beberapa faktor yang sangat penting demi survival dan perkembangan bisnes kita sendiri:

(i) Kakitangan dan pekerja syarikat kita akan yakin bahawa bekerja dengan kita adalah pilihan yang baik, oleh itu mereka tidak mudah meninggalkan kita dan mencari kerja di tempat lain. Dengan demikian kita tidak kehilangan kepakaran mereka.

(ii) Para pembekal kita akan yakin berbisnes dengan kita adalah peluang yang baik, kurang berisiko, maka dengan itu mereka akan lebih berhati-hati menjaga hubungan bisnes mereka dengan kita.

(iii) Para pelanggan kita suka terus membeli daripada kita kerana mereka suka menyerahkan wang mereka kepada peniaga yang sangat baik, dengan itu kita dapat menikmati kesetiaan mereka kepada produk-produk kita.

(iv) Imej kita sebagai bisnesman yang sangat baik adalah duta bisnes kita yang amat penting peranannya. Disebabkan kita sangat baik, pekerja kita akan bercerita tentang kebaikan kita dan syarikat kita, begitu juga para pembekal dan para pelanggan kita. Testimoni mereka menyebabkan lebih banyak orang menaruh kepercayaan kepada bisnes kita.

Jika kita setakat menjadi bisnesman yang baik, pekerja kita mempunyai banyak pilihan kerana banyak bisnesman lain adalah baik juga, yakni sama baik dengan kita. Jadi, dorongan mereka bertukar kerja lebih tinggi apabila mereka ditawarkan gaji yang lebih sedikit sahaja daripada gaji yang kita bayar.

Sebaliknya, apabila kita adalah bisnesman yang sangat baik, mereka lebih berat hati hendak bertukar majikan.

Banyak cara dapat kita lakukan supaya orang melihat kita sebagai bisnesman yang sangat baik.

Selain kita melakukan perkara-perkara asas seperti tidak menipu sesiapa, tidak rasuah, sentiasa membayar hutang, tidak terlibat dengan skandal perempuan, tidak riak dengan wang, dan lain-lain perkara seperti itu, kita perlu melakukan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan yang dipandang amat mulia oleh masyarakat.