Menikmati Kejayaan Bisnes


Di sekeliling kita banyak dapat dilihat bagaimana orang-orang bisnes yang berjaya sedang menikmati kejayaan bisnes mereka dengan gaya hidup material yang mewah. Rumah mereka besar dan mewah, manakala kereta-kereta mereka besar-besar dan mewah-mewah.

Namun banyak juga orang bisnes yang sangat berjaya telah memilih gaya hidup yang sederhana meskipun mereka mampu membiayai gaya hidup mewah sekiranya mereka mahukan gaya hidup begitu.

Walau apa sekalipun gaya hidup yang kita pilih, gaya itu tidak percuma melainkan ada kebaikannya dan ada risikonya.

Kelebihan memilih gaya hidup sederhana adalah lebih banyak daripada memilih gaya hidup yang bermewah-mewah.

Disebabkan kos gaya hidup sederhana adalah lebih rendah, lebihan daripada keuntungan bisnes dapat dilaburkan semula ke dalam bisnes kita supaya bisnes-bisnes kita berkembang lebih pesat, dengan demikian kita dapat mencipta lebih banyak peluang pekerjaan.

Kita juga dapat membesarkan bisnes dengan tidak menggunakan lebih banyak wang bank, apatah lagi apabila kemudahan bank itu memaksa kita membayar riba'.

Gaya hidup sederhana juga dapat mengelakkan jatuhnya semangat kerja dan dedikasi kakitangan dan pekerja syarikat kita disebabkan mereka berasa mereka diekspolitasi. Mereka terfikir, mereka yang teruk-teruk bekerja tetapi keuntungannya kita habiskan bagi membiayai kehidupan mewah kita, manakala mereka sendiri hidup cukup-cukup makan sahaja.

Gaya hidup mewah majikan adalah salah satu punca kakitangan dan pekerja syarikat tidak puas hati.

Pekerja yang tidak puas hati tidak akan menjaga harta-harta syarikat, malah mereka mungkin sengaja membiarkan harta syarikat cepat rosak, oleh itu kerosakan sering berlaku dan kos maintainance naik tinggi, akibatnya kerja-kerja kerap tergendala, pelanggan tidak puas hati, pengeluaran terganggu, lalu keuntungan syarikat jatuh.