Membuka Bisnes kerana Didorong oleh Harapan Palsu


Banyak orang terjun ke dalam dunia bisnes disebabkan mereka terdorong oleh harapan-harapan palsu. Akibatnya, mereka bukan mendapat keuntungan malah semakin kerugian.

Harapan-harapan palsu itu mungkin datang dari dalam diri kita sendiri, ataupun mungkin datang dari luar, yakni akibat termakan cakap orang-orang lain yang memberikan harapan-harapan palsu.

Golongan yang paling banyak terjebak oleh harapan palsu adalah mereka yang mempunyai masalah kewangan.

Orang-orang yang mengalami masalah selalu tidak cukup duit cenderung mempunyai harapan palsu bahawa dengan masuk dunia bisnes maka dia akan mendapat banyak duit.

Ataupun, seseorang itu masuk dunia bisnes sebab terpengaruh oleh orang lain - (biasanya kawan sendiri) - yang mengajaknya masuk bisnes dengan memberikan cerita yang muluk-muluk tentang peluang membuat banyak duit dengan cara yang amat mudah.

Apabila kita masuk bisnes kerana terdorong oleh harapan-harapan palsu, akibatnya kita akan kehilangan lebih banyak duit kerana:

1. Kita tidak memilih dengan hati-hati jenis bisnes yang sesuai dengan pengalaman, pengetahuan, kemahiran dan kecenderungan kita.

Sebaliknya, kita memasuki jenis bisnes yang kita yakin duit akan masuk dengan cepat dan mudah. Padahal itu hanyalah harapan palsu. Dalam dunia sebenar, tidak ada bisnes yang dapat menghasilkan keuntungan besar dengan cepat dan mudah.

2. Kita tidak melakukan sebarang siasatan terlebih dahulu sebelum memasuki sesuatu bisnes itu.

Sebagai contoh kita tidak bertanya dahulu dengan orang-orang yang pernah terpedaya.

Sebaliknya kita telan bulat-bulat cakap orang yang mempengaruhi kita supaya masuk bisnesnya.

3. Kita tidak berfikir secara kritikal terhadap idea-idea, dorongan dan nasihat yang kita terima.

Orang yang mengajak kita buat bisnes itu seringkali adalah orang yang kita percayai, jadi kita terima bulat-bulat cakap-cakap dan nasihatnya.

Kita tidak ambil kira bahawa orang itu sendiri tidak pernah terlibat dalam dunia bisnes, oleh itu cakap-cakapnya adalah cakap kosong, walaupun bunyinya macam cakap orang bijaksana....


2 comments:

  SyawaL

3 Mac 2010 10:10 PTG

Salam

Bisnes MLM biasanya mcm ni...

  Zoelhilmi

4 Mac 2010 2:16 PTG

Betultu-kerana ingin dapat duit senang.
Produk ada-cuma sekarang lebih kepada penjualan keahlian.Produk dilupakan.
Kepada yang join MLM dan ikut langkah yang lama saya rasa lebih bertahan..