Kepakaran Trainer dalam Bisnes Training


Bidang training adalah 'expert area', yakni bidang kepakaran, justeru kita perlu masuk bisnes training sebagai seorang expert atau pakar dalam jenis-jenis kemahiran (skill) yang kita mahu tawarkan kepada pelanggan.

Sebagai trainer, kita perlu berpegang pada etika profesional sebagai trainer sebagaimana doktor-doktor bedah berpegang pada etika profesion mereka, di mana seseorang doktor bedah tidak akan melakukan pembedahan dalam bidang yang mereka bukan pakarnya.

Namun saya perhatikan, banyak 'trainer' Melayu menawarkan kepada bakal pelanggan modul-modul yang mereka sendiri bukan pakar dalam bidang itu.

Ambil sebagai contoh, banyak trainer menawarkan modul komunikasi sedangkan mereka bukan pakar bidang itu.

Bidang komunikasi adalah sangat luas, sub-bidang komunikasi apakah yang mereka pakar? Teori-teori komunikasi apakah yang dikuasainya, dan teknik-teknik komunikasi apakah yang mereka sendiri amat pakar menggunakannya?

Apabila kita menawarkan modul yang kita bukan pakarnya, kita pasti mencipta pelanggan yang tidak puas hati. Pelanggan yang tidak puas hati akan bercakap tentang kita kepada orang-orang lain. Ini akan merosakkan bisnes kita sendiri.


0 comments: